Bygningen og byggeprosjektet

Denne tre etasjers steinbygningen ble bygget i begynnelsen av 1900tallet. Opprinnelig som en fabrikk for bearbeiding av ben og skjeletter om til benmel.
Benmel var på den tid en viktig handelsvare til bruk i industrien, musikkinstrumenter og erstatning av elfenben.

I 1996 kjøpte Madani Masjid opp denne bygningen etter at de ble nødt til å flytte ut av sine midlertidige lokaler i Paulus Plass 4.
Gjennom årene har bygningen gjennomgått mindre endringer og oppussing men i meget liten grad.

Etter hvert som Madani Masjid ble større som en Markaz og et samlingspunkt for hundrevis av muslimer ble også behovet for en bedre lokal med rom til mange folk samt være i tråd med Norsk lovgivning og reguleringer for samlingslokaler.
Administrasjonen satte i gang arbeidet med å realisere nettopp dette.
Tilbygget i bakgården ble reist slik at denne kunne slås sammen med første etasje og gjøres om til et stort lokal med plass til bønn og andre sammenkomster. Hele første etasje ble rehabilitert og det ble bygget nytt wudu sted (rituell rensing) og nye toaletter.
Nytt ventilasjons anlegg, nytt elektrisk anlegg og tilkobling til fjernvarme.003

De ansvarlige har hele tiden gjort sitt ytterste for å holde kostnadene lave samt passe på at det ikke går ut over sikkerheten og kvaliteten.

Veien har vært lang og vanskelig med både nedturer og oppturer men med fokus på hovedmålet og hjelp fra medlemmer og andre private. Både ved hjelp av pengedonasjoner og dugnader.

Selv om første etasje er ferdig har moskeen fortsatt en kjeller, andre etasje og tredje etasje som har en del mangler før det er tillat for oss å ta disse i bruk.

Vi appellerer til alle til å bidra så mye som mulig. Og samtidig benytter anledningen til å si JazakAllah Khair til alle som hittil har bidratt