Formål og verdier
Madani Masjid ble stiftet i 1982 under navnet Anjuman-e-Islahul Muslimeen Oslo av en knippe muslimer med felles bekymring (fiqr) om hvordan læren om Quran og Hadith (profetens tradisjoner), og livet til profeten Muhammad (ﷺ) og hans følgesvenner (Sahaba) skulle bli en del av livet til alle muslimene.. Med det faktum at profeten Muhammad (ﷺ) er den siste profeten, er det derfor alle muslimers plikt til å kalle folk til Allah, følge Koranens lære og kalle folk til Allahs vei med visdom og rettferdig formaning og resonnere med dem på en bedre måte. (Dawah)

Dere er det beste folk som er sendt ut til menneskene. Dere forordner det som rett er, og forbyr det urette, og tror på Gud. Om skriftens folk hadde trodd, hadde det vært bedre for dem. Noen av dem tror, men de fleste av dem er ugudelige. (3:110)002

Visjon → Markaz

Suksess i dette livet og det hinsidige ligger i befalingene fra den allmektige Allah og Sunnah (profetens sedvane eller tradisjon) til profeten Muhammad (ﷺ).
Madani Masjid tar først og fremst sikte på åndelig reformasjon ved å jobbe på grunnplanet, nå ut til muslimer på tvers av sosial og økonomisk spektra for å bringe deres liv nærmere prinsippene for Islam.
For dette må enhver person gjøre innsats for å styrke sin tro på den allmektige AllahMadani Masjid skal være knutepunktet (Markaz) for denne innsatsen samt bane vei for dette gjennom dawah og ikke minst øke kunnskap og forståelse for Islam i samfunnet.

Mål
Gjennom daglige bønn (salah), fredagsbønn, taler, Quran utdanning for barn og voksene og andre daglige aktiviteter ønsker Madani Masjid å legge til rette for vår visjon.
Madani Masjid skal være politisk nøytrale og skal ikke gjøre forskjell på etnisitet eller religiøs retning.
Vi skal samtidig være fremtidsrettet og være til gagn for det norske samfunnet